Sök
Senaste inläggen
Arkiv
Kategorier
Taggmoln
Spela mera
Socialdemokratin höjer dataspelsmarknaden: “När varslen står som spön i backen och traditionell industri går på knäna på grund av lågkonjunkturen behöver vi långsiktiga satsningar som gynnar utvecklingen i branscher där Sverige kan bli världsledande. Musik, design och mode har länge varit givna satsningar, dataspel har självklart också samma potential att växa och bli mycket betydande för landet.”
(Hittat via Arvid Falk.)
Behöver det verkligen utformas “”http://www.socialdemokraterna.se/upload/Rapporter/2008/Investera_i_dataspelsindustrin%5B1%5D.pdf?cmpi=“>en sammanhållen politik för den svenska dataspelsbranschen” som Luciano Astudillo hävdar. När man läser om framgångsrika exempel inom området – som Polarbit (från Södertälje förstås) så känner man viss tveksamhet:
På tre år har bolaget producerat fler spel än vad som borde vara möjligt med en personalstryka på åtta personer. Bland spelen finns mobila versioner av Electronic arts Tiger Woods 07, Fifa 06, Spore och SSX samt Activisions (tidigare Vivendi) Crash bandoicoot nitro cart.
– Vi har egentligen inte varit ute och sålt oss utan uppdragsgivarna har kommit till oss.
Men, och det är här Polarbit skiljer sig från andra, bolaget har också utvecklat egna spel. Waveblazer, som släpptes på Apples Appstore för Iphone och Ipod touch i veckan, är det senaste.
– Apple har ju skapat möjligheten att tjäna pengar på att publicera egna spel. De tar 30 procent av intäkten, resten går till oss. Det gör att det faktiskt finns möjlighet att tjäna pengar. Det är mycket svårare om man ska gå via ett förlag till en operatör. Då blir det inte mycket kvar till utvecklaren, säger Mitri.
Vinstmarginalen är 50% – ändå tycker alltså såväl datorspelsbranchen som Luciano Astudillo som Anders Löwdin som Johanna Nylander som….att verksamheten behöver stödjas, stimuleras, subventioneras.
Jonas Thente på DN är i alla fall lite skeptisk.
Senaste kommentarerna