Sök
Senaste inläggen
Arkiv
Kategorier
Taggmoln
Berg, Klüft och Sportbladet
Klüft utnyttjas av högerextrem sajt: “Inför Finnkampen i somras målades hjälteporträtt där friidrottsstjärnorna var omsvepta i flaggor.
Illustrationerna fungerade som reklam, men nu Klüftbilden använts på en invandringsfientlig sida.
Det gör pappa Johnny Klüft irriterad.
– Jag har inte sett bilderna, men det är något vi kan polisanmäla. Vi ska titta mer på det i morgon (läs: i dag), säger han.
Och efter att ha varit i kontakt med mannen som är ansvarig för sidan plockades bilden bort.
– Jag ringde upp mannen och sa att han hade en timme på sig att ta bort bilden annars skulle jag vidta rättsliga åtgärder. Och den försvann och det var bra, sade Johnny Klüft till Smålandspostens webbupplaga.”
Mannen som hade lagt ut bilden på sin blogg heter Weine Berg. Nu försvinner ju inte bilden från nätet bara för att han – efter hot om polisanmälan från Klüfts pappa (jag undrade förresten först vad pappan har med den gifta 24-åriga Klüfts affärer att göra men…) – den finns ju förstås cachad och den finns hos Sportbaldet och den finns här och den finns….
Dessutom måste jag säga att jag fick en stark känsla av att bildspråket i den ursprungliga propagandaaffischen stämde förbluffande väl med det budskap Weine Berg lagt till. Samma reaktion tycks ha föresvävat Stationsvakt.
Igen är det intressant att notera vad som anses tillhöra sporten på Aftonbladet. Detta betraktas alltså som en sportnyhet fast det i själva verket handlar om något helt annat. Möjligen kan man ju säga att det handlar om hur man får behandla andras bilder – om det kan anses vara en upphovsrättslig fråga. Kanske handlar det om på vilket sätt en person (eller snarare avbildning av) får användas i sammanhang som denna inte själv valt med risk för att förknippas med företeelser personen i fråga inte själv valt.
Weine Bergs blogg är faktiskt ett utmärkt exempel på en ren propagandablogg vars syfte är att sprida uppfattningen att vi mår bäst av att bevara Sverige svenskt – och eftersom han uppenbarligen med svenskt menar någonslags etnisk ren svenskhet så får man väl säga att den ligger väldigt nära att kunna definieras som rasistisk. Berg skriver så här för at förklara sin något isolationistiska ståndpunkt – isolationistisk vad avser grad av etnisk mångfald i Sverige:
Min ståndpunkt är snarare att kulturellt utbyte med andra länder inte alls måste ske genom invandring. Detta i synnerhet med vetskapen om hur allvarliga följder etniska motsättningar bevisligen får. Mig veterligen bedriver inte exempelvis Japan massinvandring från andra kontinenter och de är heller inte isolationistiska eller har en usel samhällsekonomi. Inte heller behöver vi invandring från Frankrike för att få hit franskt mode, för att ta ett exempel. Svenskar behövde inte flytta från Sverige i mängder för att Linnés och Celsius insikter och upptäckter skulle spridas. Exemplen kan göras många på hur man kan bygga framtidens politik genom att lära av historien – till skillnad från dagens radikala och oprövade politik.
Genom tiderna har utbytet med andra länder och folk fungerat alldeles ypperligt, men under andra halvan av 1900-talet skedde något som ställde allt på ända. Av någon anledning kom de som bestämmer på idén att tidigare erfarenheter inte har något att lära oss – nu skulle man prova annat. Sagt och gjort, en massiv invandring från helt andra kontinenter och kulturer drogs igång. Och se var vi står idag. Det går ju inget vidare – det kan nog både du och jag vara överens om.
Jag tror Berg har rätt fast tvärtom dvs det är när etniska och/eller religiösa grupper isoleras/isolerar sig från varandra som problem uppstår. Varje form av försök till att avskilja folk från resten av världen – i det lilla från grannbyn/förorten till det stora mellan nationer skapar konflikter. Kulturell och etnisk blandning/mångfald är bara positiv så länge den inte tillåts bygga gränser mellan folk i form av segregation i boendet, i skolan, i arbetslivet.
Inte någonstans i världen i något land eller by har integration mellan olika kulturer lyckats.
Motståndarna till multikultur i Sverige vet detta och det är beklagligt att du och så många andra kallar multikulti-motståndarna för rasister. I vilket syfte samarbetar ni om detta? Vilken agenda har ni?
Det finns otaliga etnografiska rapporter om att det i länder där folk har samma fysiska utseende och hudfärg (ex Afrika) men olika kulturer hur dom krigar och slår ihjäl varandra på grund av kulturella skiljaktigheter.
Varför kan vi inte i Sverige ha en nyanserad och vettig debatt om detta utan att hela tiden kalla folk för rasister så fort dom vill diskutera multikulturell blandning?
Är det demokrati och yttrandefrihet om den som yttrar en åsikt blir stigmatiserad och uthängd som rashatare? Fy!
Över hela världen har kulturer ständigt influerats av varandra – genom krig, genom handel och andra former av fredligt utbyte och genom migration. Vi är ju själva ett ypperligt exempel på hur historiskt kulturella impulser som kommit hit i form av invandring berikat och utvecklat vårt samhälle. Över tid så innebär det förstås en slags assimilation men där slutresultatet inte är detsamma som före utan något kvalitativt nytt.
Ibland har det skett genom import av arbetskraft, kunskap och ibland genom att de härskande klasserna beblandat sig och detta fått spridning i den egna kulturen. Några exempel är kristnandet av Sverige (som ju definitivt tillhör en mycket omvälvande import av kultur) och vallonerna som behövdes för att stärka vårt bergsbruk.
Jag kallar för övrigt inte motståndare till ”multikulti” för rasister om de inte använder argument som tar sin utgångspunkt i att kulturella yttringar har etniska orsaker, är etniskt bestämda. Jag definierade Weine Bergs propagandablogg som liggandes nära rasism eftersom han just glider mellan kultur och etnicitet genom en oklar bestämning av det ”svenska”.
Men ditt inlägg föranleder följande reflektioner/frågor: Hur definierar du en kultur eftersom du tycks mena att t.ex. stammotsättningar och/eller konflikter emanerande ur kolonialtiden utgör exempel på att kulturer inte kan samexistera? Har svarta och vita i USA olika kulturer? Har kristna irakier en annan kultur än vi och vari består i så fall den?
Till skillnad mot en del andra så har jag inget samarbete när det gäller utformandet och uttryckandet av mina ståndpunkter, jag ger bara mina åsikter och funderingar spridning bl.a. genom denna blogg. Vad gäller min agenda får väl mina inlägg tala för sig själva.
Senaste kommentarerna